Vi har träffat trendspanaren Stefan Nilsson som berättar hur trenderna i köket kommer att se ut under det kommande året.
Det handlar väldigt mycket om att bryta sig loss ifrån det ordentliga. Man kan kalla det för någon sorts Pippi Långstrumptrend. Sova med fötterna på huvudkudden och leva dagen som den kommer.


– Det är så klart en motreaktion på det jobbiga som vi har haft under pandemin. Det är också en motreaktion på något som vi har haft under en längre tid, att vi ska göra allting på ett korrekt sätt – ett Preppy-mode. Och vi har haft det ganska länge och det är här som Pippi Långstrumptrenden kommer in och bryter mot de här reglerna.

– Min trendkollega Li Edelkoort, som är störst i världen kallar trenden för Maverick. Pippi Långstrump är en skandinavisk variant av det. Men det är samma sak, man behöver något som är lite busigt.
Det mest tydliga och konkreta exemplet menar Stefan är att 2021 vann Moneski Eurovision.
– Längtan efter någon som gör något annorlunda. Det är ingången till det här året. Det kommer att bli busig, det kommer att bli roligt och bort ifrån det ordentliga.

Trendrapport Stefan Nilsson 2022

Det innovativa är färg

Designmässigt och utvecklingsmässigt har det inte hänt så mycket på två år. Stefan har hunnit besöka några mässor under hösten och berättar att det sker enormt lite utveckling.
– Det kommer inga nya material, det kommer inga nya former, det kommer inga nya produkter. Det händer ingenting och så är det i hela vår designvärld. I stället är det innovativa att vi tittar på färg. Bort från det ordentliga, bort från det vita, gråa och beigea och in i någonting annat.

Trendrapport Stefan Nilsson 2022
Under 2022 kommer vi vilja inreda mer med färg.


Hur kommer vi vilja vara 2022?

Under 2022 kommer vi vilja göra annorlunda saker. Jakten handlar om upplevelser i stället för jakten på varumärken, förklarar Stefan, för att det händer ingenting, det är samma som förra året. De varumärken som är intressanta är de som bryter sig loss och vågar göra någonting annorlunda.

– Det här går hand i hand med antikonsumtionsbiten. Det handlar om viljan att se sig som en konsument som förändras, man identifierar sig inte med ett varumärke. Du vill inte associeras med konsumtion. Idag vill du vara svampplockar-Stefan eller någon annan sorts Stefan.


Innebär det här att vi inte kommer att köpa nya saker?

– Vi kommer att ersättningskonsumera, det vill säga att när mina jeans går sönder kommer jag behöva köpa nya jeans. I undersökningar visar alla svar på att vi vill konsumera mindre. Och enligt svensk handel kan vi se att andrahandsmarknaden ökar. Ju snabbrörligare produkt, desto mindre vill vi konsumera.

Stefan menar att det som företagen behöver göra är att hitta ett argument kring hela reparationstänket. Paketeringen kring reparation är superviktig. Det är något som modeindustrin satsar på. Alla modeaktörer gör någon form av reparationsarbete just nu.

Trendrapport Stefan Nilsson 2022
Andrahandsmarknaden ökar och trycket på reparation. Puustellis servicepaket är ett exempel på ett sådant arbete.


Kommer vi vilja leva utomhus även i år?

Förra året pratade Stefan mycket om hälsa och att vi ville vara utomhus utifrån att det skulle stärka oss och göra oss hälsosamma. Nu vil vi var utomhus utifrån ett upplevelseperspektiv.

– Det kan vara att vi har en otroligt vacker trädgård eller gillar att samla på stenar. Jag tror säkert att vi kommer att se en ökning av aktivitetssaker utomhus, som fågelskådning, bäversafari och sådant – ju mer unikt desto bättre är det.

Trendrapport Stefan Nilsson 2022

 

Hur kommer vi inreda 2022?

Vi kommer att experimentera mer med färger under 2022. Vi kommer också att experimentera med saker som sticker ut. Det ska vara konstnärligt och kreativt. Mycket för att vi vill visa att vi kommer bort från masskonsumtionen och in i den unika produkten.

– Mattor ska ha medvetna fransar som ser lite halvtrasiga ut. Krukor ska vara bubbliga och bulliga och ska det vara väldigt organiskt. Och allting ska se lite konstigt ut – för att det ska var unikt och konstnärligt.

Stefan Nilssons nya kök, köksinspiration

 

Trendrapport Stefan Nilsson 2022


Uteköket en förlängning till det vanliga köket

Stefan berättar att vi har få nya beteenden i våra hem. Vi har inga nya rum som vi behöver lösa, utan det som det pratas mycket om är uteköket som en helt ny kategori. Att man inte bara har ett kök inomhus utan också ett kök ute, där du ska kunna laga mat med skydd om det regnar.

– Jag tänker att alla som nu har byggt sin stora trall, där kommer det att behövas ett kök. Uteköket kan vara kopplat mot husväggen. Men det kan också vara så att det stora uterummet som alla hade på 80-talet får ett kök. Inglasat och inmurat, men det ska vara en förlängning av huset. Det blir ett andra kök. Det ersätter inte det gamla köket utan det kompletterar.

Trendrapport Stefan Nilsson 2022


Vi vill har ett roligt kök

En iakttagelse som Stefan har gjort när det gäller matlagning, är att i början av pandemin tyckte alla att det var jätteroligt att laga mat. Framför allt ville man experimentera med nostalgisk mat. Det finns det statistik på, man har googlat 70- och 80-talsrecept och gjort till exempel Hasselbackspotatis.

– Sen har man gått hemma i sitt kök i två år. Och framför allt de med barn känner att de har blivit mattanter. Man står och serverar sin familj mat konstant – frukost, lunch, middag och så ska det vara mellanmål. Olusten till köket har ökar. Många kommer att säga ”jag vill ha ett kök som är kul”.
Hur gör jag ett kök som är roligt? Färg till exempel tänker jag är roligt.

– Det fina köket, det här köket som man inte vågar ta på tror jag är helt borta. I stället är det färg, det förändringsbart, man får flytta runt, man kan upptäcka nya saker, vi ändrar det efter säsong eller vad det nu kan vara.

Stefan Nilssons nya kök


Enklare mat och mer glädje

Något som Stefan också lyfter fram när det gäller mat, är att vi letar efter enklare mat. Han berättar att det finns engelska trendbegrepp ” three ingredients recipes”. Man lagar mat med bara tre varor.
– Maten ska vara enkel, god och lustfylld. Bort från den konstiga och in med den enklare maten, som gör att du kan fokusera på att ha roligt i köket.
Bort med mattanten och in med matglädjen.

Instagrammaten är tillbaka

Det här året kommer vi att ägna tid åt upplevelsedriven mat, det vill säga Instagram-maten.

– När jag bjuder hem på middag så vill jag göra mat där moroten är utskuren som en fisk. Det handlar inte om att göra den korrekta maten, utan den upplevelsedrivna maten, som är rolig och Instagramvänlig.

Michael Björklund recept
Maten under 2022 ska vara upplevelsedriven och framför alt Instagram-vänlig.


Om trendspanaren fick planera ett kök

– Det kommer ingen ny teknik och inga nya smaker utan det handlar om det visuella. Hade jag fått rita ett helt nytt kök idag, hade jag gjort en liten fotohörna. I ett kök som går i lite sandfärgat med lite grågrönt.