Beige, brunt, rosa, terrakotta och korall. Det är färgerna som årets kök 2023 fick när Puustelli ville lyfta fram kommande års trender med de egna produkterna tillsammans med trendexperten Stefan Nilsson. I köket har de använt de trendkulörer som Stefan har tagit fram i samarbete med färgföretaget NCS och som finns med på NCS färgkarta för 2023.
– Vi går ju igenom någonting nu efter pandemin. En av de sakerna som är väldigt tydligt är att vi längtar efter mer färg. Det är framför allt det som vi experimenterar med. Inte så mycket nya former, men framför allt färg – det är där det händer, menar Stefan.
Äntligen ett trendkök
Stefan har samarbetat med Puustelli under många år. Han berättar att det här projektet började någon gång i slutet av förra året.
– Vi pratade om att vi skulle göra ett trendkök. Så tänkte jag – äntligen!
Det började i den diskussionen. Sen har jag också fått mogna i mina tankar om vart trenderna är på väg och så har vi då gjort det här köket. Det här är mitt trendkök för Puustelli.
Nytt, spännande och annorlunda och mer färg
Stefan berättar att de har gjort olika saker i projektet, där Puustelli har fått vara köksexperterna och han har fått vara trendexperten. Stefan har tryck på när det gäller just färg:
– Det är tre sorters färger på köksluckorna. Det får vara lite spännande, nytt och annorlunda. Vi har försökt börja någonstans med en trend som är ganska enkel att ta sig till. Det är en trend som har beigea sandfärger som vi gillar. Det finns kvar men vi har adderat mer färg. Så den som gillar beige, det är okey, men vi måste ha mer färg. Då kan man lägga in lite brunt, rosa, terrakotta och korall. Det här är facit, så här kan man göra.
Experiment med trenderna för att ta fram trendköket
I projektet har Stefan fått drömma fritt och experimentera med de olika trenderna som han har haft i bakhuvudet, berättar han. Han har tagit fram en moodboard med kökstyper, en färgkarta och vilka material som köket ska ha.
– Jag har fått mina luckor målade i exakt den färgkulör som jag har velat. Sen har vi tittat på handtagen och jag har fått välja material som kanske inte är så populära som kopparhandtag. Men det får man om man håller på och experimenterar som jag gör. Så vi har bollat fram och tillbaka. Det är ett gemensamt projekt. Jag får vara trendig och de får leverera ett fint kök!
En trend där vi jobbar med alla sinnen
– I trenden har jag försökt jobba med alla sinnen, jag tänker att i det här köket så doftar det. Det kanske doftar av kvinnlig parfym, det kanske doftar av manlig parfym, det kanske doftar av bröd, det kanske doftar av grönsaker. Taktillitet att ta på saker, de matta ytorna blandat med de blanka i bänken – alltså sinnligheten är jätteviktigt.
– Det här är inte köket där vi räknar minuskalorier och jobba på den biten, utan här dricker vi rosévin och gör något annat roligt en fredag kväll.
Planeringsmässigt, hur tänker man där?
Om vi tittar på det planeringsmässiga så har köket en köksö, för Stefan menar att vi inte kommer att lämna det. Köket blir mer och mer en social punkt där vi inte bara lagar mat utan även en plats där vi jobbar eller umgås i. Vi vill vara i köket för det är fortfarande hjärtat i hemmet.
– Jag tror att nästan alla har sett att när det gäller planering av kök så ska man ha öppna hyllor. Och så har vi försökt göra även här, men vi har gjort det med vår vinkel, så det är ju Puustelli-hyllor men med färg. Det ska inte bara vara neutralt.
– Och så klart det här sinnliga köket. Jag har gjort den här tavlan, för att kunna addera något konstigt och konstnärligt. För här ska vi vara. Det här är ett nytt sorts vardagsrum – här är vi ju hela tiden.
Håller den ekologiska trenden i sig?
– Hållbarheten håller i sig fortfarande och den blir viktigare och viktigare. Den är konstant och varierar sig lite grann. Hållbarheten är viktig för vi behöver ta hand om våran planet såklart.
Trendköket som Stefan har tagit fram tillsammans med Puustelli använder material från Puustellis ekologiska serie Miinus som är återvinningsbart.
– Och så har vi tittat på sopsortering. Jag tänker att vi kommer att sortera mer framöver. Det är ju något som vi blir mer och mer intresserade av. Här har vi faktiskt adderat två sopstationer, för det är ju det vi behöver. Det är allt från aluminiumburkarna till matrester till papper. Vi får hem mer emballage idag än tidigare och det måste sorteras bort.
Vad tänkte du när du såg det färdiga resultatet av trendköket?
– Min spontana reaktion är alltså ”shit vad fint det är”. För det är ju så, man sitter där med sina färgprover och sina moodboard och sina materialprover och man diskuterar och funderar. Och så tänker man, kan man ha kopparknoppar, blir det verkligen fint? Kan blandaren vara av koppar, blir det verkligen fint? De här färgkombinationerna som är fina på pappret, hur blir det i verkligheten?
– Jag tycker det är så sjukt fint, det är så sjukt fint! Och jag tänker att det här är något som vi kommer att få se mer av. Vi har tre kulörer på luckorna. Vi måste våga experimentera mer med färg.
Stefan Nilsson har tillsammans med färgföretaget NCS tagit fram en färgkarta för 2023 års trendfärger. Puustellis trendkök bygger på samma kulörer.
När kommer vi att få se det här hos gemene man?
– Jag tror nog att de flesta kommer att tycka att det här är väldigt fint. Jag tror många tänker att man kanske skulle våga. Våga lite grann med koppar och korall och glöm inte de runda formerna. Om man tittar på alla saker runt omkring så är det jättemycket runda former och konstnärligheten är här.
– Vi säger ju i trendbranschen att detta är för 2023 officiellt sett, men det finns ingenting som hindrar dig att du kan börja redan nu.
Färgskalan som trendköket är baserat på.