För andra året i rad låter Puustelli Stefan Nilsson, Trendstefan, utveckla ett kök baserat på trendspaning, aktuella färger, beteende och behov. Förra årets lansering kännetecknades av den tidens hemmajobbande och behovet av att skapa trivsamma miljöer i en uppdaterad färgvärld. Årets upplaga uppmanar till f i r a n d e! 

”Trendköket handlar om att fira – unna dig! Den mest uppenbara detaljen är "firarskåpet". Vid köket har vi gjort ett litet skåp som egentligen bara rymmer en flaska vin (kan vara alkoholfritt så klart) och två glas. Vi svenskar älskar att fira. Kanelbullens dag, eller fössta tossdan i mars.... Och vi behöver fira mer nu när det är jobbigt därute,” säger Stefan. 

Projektet har drivits av Jonas Abelsted Eklund och Paulina Kalbori på Puustellis svenska marknadsavdelning. Även årets lansering bygger på Puustellis Miinuskök som är helt unikt i sitt slag, något utav ett ekologiskt mästerverk, byggt på biokompositstomme och med ekologiska tillval där bla de klassiska Mdf- och spånskivorna är utbytta mot miljövänliga val, en av de mest innovativa uppfinningarna på årtionden inom möbelbranschen, patenterat sedan 2018.

Med Trendköket önskar Puustelli blicka in i framtiden och genom Stefans djupa kunskap på området vara med och forma ett kök för morgondagen. Ett kök som utmanar och visar på nya behov, djärva färgval och bitvis nya beteenden. ”Vid lanseringen av köket kan det kännas lite främmande för många, men med tiden så blir det påtagligt åt vilket håll trenderna går. Trendköket visar att Puustelli är i framkant när det gäller inredning och har möjlighet att skapa fabriksproducerade möbler efter unika önskemål. Vår förra lansering av Trendköket var väldigt framgångsrikt och det känns naturligt att göra en uppföljning inför 2024”, säger Jonas Abelsted Eklund på Puustelli.

Årets Trendköks färgsättning kännetecknas av en djup röd färg som är den dominanta i köket, i kombination med grått, blått och puderrosa. ”Det här är en ganska utmanande röd färg. Nästan sensuell. Och jag ser den växa fram i hög fart. Jag är uppväxt med rött kök och tycker det känns kul. Jag tänker att det kan vara en bra färg som både signalerar franskt bistro men också något spännande nytt”, säger Stefan. De olika färgkombinationerna är framtagna genom ett samarbete mellan Stefan Nilsson och NCS Colours.

Förutom en härlig färgpalett innehåller Trendköket två köksöar, inte en som vi är vana att se, utan två, med rundade kanter − perfekta att fira kring. En viktig och avgörande detalj i Trendköket som det arbetats hårt med att få till. Här har Puustelli lyckats göra en speciallösning av existerande material och resultatet blev precis så bra som man hoppats på. Just dessa kommenterar Stefan med: ”Jag är extra glad för att vi fick igenom de rundade köksöarna. Jag tror att det är en företeelse som kommer slå igenom stort framöver”.  

”Man får se trendköket lite mer som en catwalk där vi visar upp vad som går att göra, även om inte alla väljer ett sådant kök. Den som är intresserad av vårt trendkök gillar design och nya idéer. Man behöver inte använda hela konceptet utan välja vissa delar från det, färger och inredningsidéer man tycker speciellt mycket om. Trendköket fungerar också som en ögonöppnare − att här kan man förverkliga ett unikt kök”,säger Paulina Kalbori på Puustelli.

Den nya versionen kommer finnas tillgängligt att se i Puustellis showroom i Sisjön.

Avslutningsvis en fråga till Stefan. 
Hur skulle du beskriva Puustelli som varumärke?

Puustelli är för mig ett tydligt nordiskt och skandinaviskt designföretag. Man har bra hantverkskunnande och gör produkter som håller länge med en verkligt seriös hållbarhetslinje. Samtidigt vågar man leka med annorlunda former med en trendig kille som mig. Jag tycker det är modigt att göra ett trendkök samtidigt som man står för produkter som ska hålla över tid. 

FAKTA KRING KÖKET

Kökskoncept: Puustelli Miinus

Lucka: TP43V Classic, specialfaner WildBirch och TP60LA, ljus ek.

WildBirch är specialfaner som tillverkas i allmänhet av odlade, snabbväxande lövträdsarter. Den avviker från de övriga specialfaneren i det avseendet att man vid tillverkningsprocessen har använt finländsk björk.

Färgerna i köket

Chili, S1580-R
Hallonmousse, S2040-R
Firarblå, S3050-R80B
Bubbel, S1010-Y60R
Guldkant S4040-Y30R 

Handtag:  Svart Square 128 och mässingsfärgad EDGE-serie

Vid tillverkningen av de färgade handtagen Square har man utnyttjat fiskenät och rep som hittats i haven.

Bänkskiva: ABL, keramik, i färgen Iseo

Keramiska bänkskivor tillverkas av samma beståndsdelar som den naturliga graniten har formats av under tusentals år. Sand, fältspat, lera och kompositmassa som består av naturliga pigment sprids ut som ett tunt lager, pressas till en skiva och värms upp i över 1000°C för att få en skiva som kan bearbetas.

Stommar: Biokomposit, färg: Grå BC70

Hushållsmaskiner: ugn, mikro, diskmaskin, häll från Miele, kyl och frys med draglåda, placering under bänkskiva från Festivo.

Om Puustelli
Puustellis moderbolag Harjavalta Oy har verkat i över 100 år och har sedan start värnat om sin snickerikompetens och kvalitet vilken har överförts genom en djupt rotad tradition av anställda i årtionden och generationer. 
Dagens Puustelli strävar efter att göra det enkelt och bekvämt att skaffa sig ett nytt högklassigt kök. Ett brett sortiment av funktionella köksmöbler i finländsk design och ett omfattande serviceerbjudande garanterar att varje kund kan få det kök som önskas. 

Puustelli tänker på framtiden. Därför har miljö- och hållbarhetsfrågor varit en central del i produktutvecklingen i över 20 år. Det mest framgångsrika resultatet av detta är kökskonceptet Puustelli Miinus, ett supermiljökök som halverar miljöpåverkan jämfört med ett standardkök. 

Om NCS Colour:
I över 40 år har företaget NCS Colour revolutionerat hur man kommunicerar färg. Med NCS – Natural Colour System®© som kärnan i dess verksamhet, erbjuder man produkter och tjänster med högsta premiumkvalitet till alla branscher och professionella som arbetar med färg.