TRENDSPANAREN STEFAN NILSSON:

Sorg och bedrövelse. När det gäller inredning, design och det vi kallar ”lifestyle” så borde livet bli grått och trist med tanke på räntor, inflation och energipriser. Men kanske precis just därför så är inredningstrenderna framöver mer färgglada än på länge.
Till och med ett lyxvarumärke som Louis Vuitton har börjat leka med Lego och McDonalds gör ett ”Happy Meal” men för vuxna. Det kommer bli jobbigt men också färgglatt och kul.

Trendköket 2023
Puustellis trendkök för 2023 är designat av Stefan Nilsson med årets trendkulörer.

 

Vintage och nostalgi finns hela tiden men tidsepokerna varierar. Vi har tittat mycket på 50-tal med danska möbelklassiker och lite 70-tals glamour. Nu lurar 80-talet runt hörnet. Det här är tidseran då vi lärde oss äta pesto och chicken nuggets slog igenom. Själv minns jag franska filmer som Betty Blue och hur vi drack café au lait i stora frukostkoppar. Det finns absolut franska småmönstrade textilier under det här året och visst fortsätter vi med bistrotrenden som slog igenom under 2022. Vi fortsätter med grövre porslin, låga glas och bistrogardiner mer lite spets. Räkna med 80-talets högblanka ytor. Känns kanske konstigt efter att vi nu lärt oss gilla det matta, men nu kommer motreaktionen. Blankt, blankt, blankt.

Miinus Bsmart Bistro kök
Ett kök i bistrostil från Puustelli

 

Kanske är det de utmanande ekonomiska situationerna och den oroliga världen som gör det, men det finns absolut en trend för ”brun mat”. Tidningen Vogue skriver om ”beige food” och flera krogar i London fokuserar på just brun mat. Självklart är det ett stort fokus på varm, salt och vällagad mat. Långkok och mat som fått puttra ett par timmar på spisen. Det är i den här bruna, trygga mattrenden som vi ska se den enorma framgången som boken ”Köttfärssås” gör. Kocken Joel Åhlin har tillsammans med Timbuktu och Harald Wachtmeister gjort en bok bara om köttfärssås. Nu åker killarna på turne över landet och lagar avsmakningsmenyer.

Årets julklapp 2022 blev ju ”det hemmastickade plagget” och visst ser vi har vi tillbringar mer tid hemma och med varandra. Hållbarhet är fortsatt viktigt även om det kanske är ett dyrare alternativ. Men vi vill välja miljösmart.

Sammanfattningsvis. 2023 kommer bli tufft och kanske just därför behöver vi lite mer 80-talsglamour och samtidigt lite trygghet i köket. Både tv-serien Dallas och långkok.

Text: Stefan Nilsson